P O T I C A J N O O K R U Ž E N J E

Razumijemo važnost razvijanja i podržavanja senzorne integracije kod djece rane dobi, zbog čega nudimo pomno smišljeno prostorno i materijalno okruženje

Često se spominje da prostor u kojem dijete većinu svoga dana ima ulogu odgajatelja. Da bi to uistinu tako i bilo, prostorno-materijalni kontekst treba odgovarati i ispunjavati interese i potrebe djeteta. Vjerujemo da prostor u kojem djeca i odrasli borave treba poticati na aktivno učenje činjenjem.

Kako bi ostvarilo svoj puni potencijal i zadovoljilo potrebu za istraživanjem, otkrivanjem novih stvari, pojmova, spoznaja te se cjelovito razvijalo, dijete se prvenstveno mora osjećati sigurno i prihvaćeno u prostoru u kojem boravi. U tome mu uvelike može pomoći i olakšati prostorno-materijalno okruženje koje pruža osjećaj i toplinu obiteljskog doma. To znači da je prostor, kroz centre aktivnosti, oblikovan tako da odgovara potrebama i sposobnostima djece određene dobi te da su ponuđeni materijali stalno dostupni, poticajni, multifunkcionalni, estetski kvalitetno izrađeni te smisleno ponuđeni.

Tijekom godine svaki odgajatelj provodi svoje etnografsko akcijsko istraživanje, vezano za centre aktivnosti u kojima te godine djeluje. Materijali u centrima uvijek su takvi da omogućuju jačanje različitih kompetencija i podržavaju cjelovit razvoj djece u skupini. O karakteristikama i pedagoškim potencijalima materijala promišljamo prije početka nove pedagoške godine. Uređenje i pripremu prostora za svaku odgojnu skupinu započinjemo zajedničkim promišljanjem i osvrtom na prostorno-materijalni kontekst u kojem su djeca boravila prethodne godine. Trudimo se kroz praćenja i istraživanja uočiti interese i potrebe djece kroz godinu, tako da svaka nova pedagoška godina nije u punom smislu riječi 'novi početak' već dobro pripremljen i smislen nastavak na prethodnu godinu.

Stvaranje poticajnih prostora smatramo izazovnim projektom i svake godine mu iznova promišljeno pristupamo

U kontekstu mlađe i starije jasličke skupine posebnu pozornost obraćamo na multisenzoričko okruženje. Iako dijete posjeduje intrinzičan poriv za istraživanjem okoline, dodatnim poticanjem na različite aktivnosti koje dovode do integriranja osjetila i adaptivnih reakcija pomažemo mladom mozgu da se razvija i organizira. Kako bismo djetetu pružili višestruke mogućnosti za istraživanje i eksperimentiranje formiramo centre aktivnosti koji su smisleno odvojeni i strukturirani, pozivaju dijete na igru i manipulaciju materijalima koji su im svakodnevno, lako dostupni.

Kod mješovite grupe smatramo najvažnijim osigurati materijale otvorenog tipa koje će djeca različite dobi tijekom igre moći prilagoditi svojoj razini razumijevanja, materijale koji odgovaraju pojedinoj dobi, ali i one materijale koji će dijete određene dobi poticati da u igri prijeđe na 'razinu više'. Djecu tako ‘držimo za ruku’ na putu otkrivanja i rješavanja problema, postavljanja hipoteza, samostalnog dokumentiranja i bilježenja uočenog, eksperimentiranja, konstruiranja znanja i razumijevanja.

Objekt Vrbani, Zagreb

Objekt Dubrava, Zagreb

Naši pomno osmišljeni prostori kroz godine dobivaju sve veći obrazovni potencijal, podižući kvalitetu iskustva, učenja i razvoja kompetencija svakog djeteta.

Romina Grubišić, odgajateljica