O N A M A

Dječja igra nije samo ustanova; ona je živ, socijalan i dinamičan organizam koji je jedinstven sa osobnošću koja se osjeća

Kontinuiranim promišljanjem, djelovanjem i suradničkim učenjem praktičara (odgajatelja) i stručnjaka (pedagoga), kroz akcijska istraživanja, u našem vrtiću koristimo refleksivnu praksu kao temeljni alat za postizanje kvalitetnog odgojno-obrazovnog procesa.

Pozitivan osjećaj unutar ustanove povezuje se s uspjehom, dok se negativan povezuje s neuspjehom. O tom uspjehu određene ustanove može se raspravljati – što je uspjeh za određeni kolektiv i određenu ustanovu? Vrlo često se podrazumijeva kako ‘pozitivan osjećaj’ vlada u ustanovi koja je postigla neki uspjeh, odnosno kao rezultat uspjeha i uspješnog funkcioniranja ustanove. No, možda je upravo taj ‘poseban pozitivan duh’ koji se ogleda u ritualima, običajima i moralnom djelovanju svih zaposlenika, doveo do uspjeha, a ne obrnuto.

Profesionalni razvoj naših praktičara svakodnevni je fokus. Potičemo predvodništvo i zajedničko vodstvo, promičući kontinuiranu suradnju pri unaprijeđenju kvalitete procesa u ustanovi. Razumijemo i širi društveni kontekst ustanove u kojem ona uspješno funkcionira te se nastojimo kontinuirano prilagođavati, mijenjati i unaprijeđivati. Brinemo i o ‘malim stvarima’.

Komunikacija i odnosi koji grade kvalitetu

Inovativne organizacije vrlo često imaju slične kulture. One potiču na istraživanje i preuzimanje rizika te dopuštaju pogreške kao normalne dijelove učenja. U Dječjoj Igri vjerujemo da svima treba autonomija, odnosno sloboda donošenja odluka, jer je to preduvjet za ostvarivanje promjene i napretka od strane svakog pojedinca.

Vjerujemo da zajednice trebaju biti ‘brižne obitelji’ koje razvijaju prednosti svojih članova i kompenziraju njihove slabosti. Gledajući odgajatelje koji diskutiraju, planiraju strategije djelovanja, razmjenjuju mišljenja, reflektiraju, djeca u našem vrtiću dobivaju pozitivan primjer socijalnog učenja. Upravo u toj iskustvenoj razmjeni nalazimo najveću radost u poslu. Kroz dijalog slobodno i kreativno istražujemo složena pitanja te pažljivo osluškujemo jedni druge.

Kompetencije predstavljaju dinamičku kombinaciju kognitivnih i metakognitivnih vještina, znanja i razumijevanja, međuljudskih i praktičnih vještina, ali i etičkih vrijednosti. Smatramo da je za postizanje kvalitete odnosa ključno razvijati interpersonalne kompetencije poput sposobnosti kritike i samokritike, sposobnosti timskog rada, kao i instrumentalne i sistemske kompetencije poput sposobnosti planiranja, analize i sinteze.

Kontinuirano radimo na tome da naš tim osposobljavamo za samostalno pronalaženje odgovora u društvu znanja te aktivno sudjelovanje u istom. Svi naši djelatnici moraju imati kompetencije koje će im omogućiti da za isto osposobe i djecu. Zato, njegujemo raspravu kao temeljni modalitet suradničkog učenja odgajatelja i stručnih suradnika. Ona nam predstavlja važan segment i u radu s djecom koja taj modalitet uspješno usvajaju i razvijaju, promatrajući odnose odraslih u ustanovi. Emancipacija i profesionalna autonomija odgajatelja koji se oslanjaju na povezivanje, zajedništvo i suradnju doveli su do ostvarenja naše profesionalne zajednice učenja. U takvoj zajednici svi sudionici procesa pridonose dinamici koja potiče kontinuirani profesionalni razvoj.

U ovome nam pomaže promišljeno i mudro oblikovano vodstvo. U našoj ustanovi hijerarhija gotovo da se ne osjeća, a u svom zastarjelom, krutom smislu ona kod nas zaista ne postoji. Vjerujemo da znanje koje odgajatelji i stručni suradnici posjeduju, kao i profesionalne kompetencije, dobivaju na vrijednosti onda kada ih počnemo razmjenjivati.

Usmjereni smo na profesionalni rast i razvoj, ali onaj osobni nam nije manje važan. Vrijeme posvećujemo i jednom i drugom, što ponekad nije najlakše, ali svakako donosi mnoge dobrobiti. Možemo reći da je za uspješno učenje svih članova našeg vrtića zaslužno međusobno razumijevanje, razmjena, podrška, povjerenje, istinska suradnja i prihvaćanje osobnih slabosti.

Svjesni smo kako je komunikacija odraslih model za učenje komunikacije djeci i zato je važno da ju stalno osvještavamo, mijenjamo i unaprjeđujemo. Razvoj kompetencija u Dječjoj igri je postao način življenja i sila koja nas neprestano pokreće, gura prema novim ciljevima i vizijama, dok svijest svih članova o tome čini podlogu za cjeloživotno učenje.

Ana Klara Stamenković, pedagoginja

Projekti i humanitarne akcije

Funkcioniranje ustanove na ovaj način često znači odmicanje od zone ugode i funkcioniranje u stalnoj promjeni, jer napredak jest promjena. Nama u Dječjoj igri uvelike je pomoglo što se taj pomak od funkcioniranja u rutini do funkcioniranja u neizvjesnosti dogodio u zajedništvu – na tome smo istovremeno i zahvalni i ponosni.

  • Integrirano učenje stranog jezika od najranije dobi kao korak prema integraciji u društvo

    Proteklih godina, porast migracija na razini Europske unije naveo nas je na promišljanje o izazovima koji nas očekuju. Uvidjeli smo potrebu za većim ulaganjem u aktivnosti koje bi naglasak imale na vrijednostima kao što su: europski suživot i međukulturno razumijevanje. Naime, unazad tri pedagoške godine, na razini svakog objekta, imamo priliku upisati dijete kojem hrvatski jezik nije materinji. Iskustvo provođenja integriranog učenja engleskog jezika svakako je pripomoglo adaptaciji djece ne samo na novu sredinu, već i na novi jezik.

    Kao rezultat navedenog iskustva prepoznali smo potrebu za dodatnim usavršavanjem stručnog tima i odgajatelja dječjeg vrtića Dječja igra kako bismo putem jezika olakšali adaptaciju djece na vrtić, a samim time pozitivno djelovali na integraciju obitelji u širu društvenu zajednicu. Zaključci Vijeća Europe (Barcelonski ciljevi, 15-16.03.2002.) navode važnost učenja 2 strana jezika od najranije dobi ("mother tounge plus two"), ali i dodatno ulaganje u razvoj digitalne pismenosti. Aktivnosti Erasmus+ programa izvrsna su prilika za stjecanje novih i usavršavanje već postojećih metoda, vještina i kompetencija odgajatelja i stručnih suradnika.

    Cilj je po završetku projekta i implementacijom naučenog u kurikulum vrtića, omogućiti kvalitetnu provedbu integriranog učenja engleskog jezika za svu djecu iznad 3 godine, te omogućiti izbor kraćih programa učenja njemačkog, talijanskog i francuskog jezika obogaćenih novim odgojno-obrazovnim metodama. U sklopu ovladavanja novim metodama svakako bismo posebnu pozornost posvetili IKTu, a samim time i digitalnoj pismenosti (kako odgajatelja, tako i djece). Dugoročno cilj nam je stvoriti multikulturalno okruženje koje bi djeci drugog govornog područja pružalo ne samo osjećaj dobrodošlice, već osjećaj doma. Vjerujemo da bismo svim prethodno navedenim koracima istovremeno stvarali društvo tolerancije i prihvaćanja – među djecom, zaposlenicima vrtića, roditeljima, ali i širom zajednicom.

  • Naš vrtić uključio se u projekt Hrabrog telefona pod nazivom „Od politike do stvarnosti – promjena stavova i praksi od tjelesnog kažnjavanja do mjera za zaštitu djece“.

    Projekt je usmjeren na suzbijanje i prevenciju tjelesnog kažnjavanja, a uključuje različite aktivnosti kao što su istraživanje, izrada web platforme za učenje namijenjene stručnjacima, društvena kampanja te konferencija za stručnjake. Glavni cilj projekta je učiniti ukljućene vrtiće sigurnijim okruženjem za razvoj djece kroz:

    • edukaciju zaposlenika vrtića o dječjim pravima, tjelesnom kažnjavanju i njegovim posljedicama, komunikaciji s roditeljima i poticanju pozitivnog roditeljstva, prepoznavanju ostalih oblika kažnjavanja i zanemarivanja djece

    • edukaciju roditelja o posljedicama i mitovima o tjelesnom kažnjavanjau i načinima pozitivnog discipliniranja

    • edukaciju stručnjaka u vrtiću koji će biti dugoročna podrška djeci, roditeljima i zaposlenicima u zaštiti od nasilja

    • pružanje podrške i supervizije stručnjaka Hrabrog telefona zaposlenicima uključenih vrtića

    • promicanje općih standarda sigurnosti u zaštiti djece od nasilja definiranjem jasnih pravila postupanja u zaštiti djece od nasilja

    Naš vrtić bit će uključen u aktivnost "Siguran vrtić" u sklopu koje će naši zaposlenici biti educirani o temama kao što su tjelesno kažnjavanje, pozitivno roditeljstvo te zaštita djece od svih oblika nasilja, a roditeljima će biti pružena podrška u promicanju pozitivnog roditeljstva. Stručni tim našeg vrtića educirat će se i kako biti podrška djeci, roditeljima i ostalim zaposlenicima u zaštiti od svih oblika nasilja.

    Projekt je sufinanciran sredstvima Programa za prava, jednakost i građanstvo Europske unije.

  • Svake godine nastojimo organizirati i provesti barem dvije humanitarne akcije. Primarni cilj svakako nam je pomoći onima u potrebi, ali ono što posljedično dobivamo nam je gotovo jednako bitno.

    Prilikom naših humanitarnih akcija roditelji se aktivno i entuzijastično uključuju u vrtićku organizaciju, dogovaraju se, surađuju te nesebično sudjeluju svojim doprinosima. Ponajviše od svega dobivaju djeca koja uviđaju to zajedništvo i suradnju, aktivno sudjeluju pružanju pomoći i altruizmu te iskustveno grade znanje i razumijevanje određenih socijalnih i društvenih odnosa i situacija.

    Neke od posljednjih humanitarnih akcija su:

    • Prikupljanje donacija za Udrugu Kolibrići kroz maleni Božićni sajam s dječjim radovima

    • Prikupljanje potrepština za stradale u potresu

    • Prikupljanje donacija za Udrugu Krijesnica kroz velik Božićni sajam djece, roditelja i odgajatelja

    • Prikupljanje potrepština za Udrugu Indigo koja brine o ničijim psima

    • Prikupljanje donacija za Udrugu Jak kao Jakov kroz Božićnu radionicu